Back in the ' 70s appeared first gaming device for TVs. 75-m Atari released the first toy Pong (table tennis). At 76M sold them for about $200M. Somewhere in the 76-77 years there has been a sharp reduction in the cost of semiconductors. Atari released the Atari 2600 – the first device with replaceable cartridge. This allowed changing the cartridges to play different games. 77m in sales of the industry amounted to approximately $420M.
The market pushed a lot of other players, and each had their consoles - devices and cartridges to them. An interesting fact is that 2/3 of sales were made during the holidays and weekends.
Atari has successfully implemented the strategy of "Gillette" (give away all the razors and make money on the blades). They managed to sell more consoles than anyone else and eventually became the market leader. The main sales were through large retail network. It was about 1500 games under their platform.
Victory was not long. In 82-84 years people stopped to buy consoles. The market is sated — all of whom had already bought. From the manufacturers warehouses and retail have accumulated a huge amount unsold as cartridges with games and consoles — had to sell at bargain prices. Momentum with $3 billion, fell to $100M — Atari went bankrupt and was absorbed into Warner.
Перевод
Еще в 70-х появились первые игровые девайсы для телевизоров. В 75-м Atari выпустили первую игрушку Pong (настольный теннис). В 76м продали их на сумму около $200М. Где-то в 76-77 годах произошло резкое снижение стоимости полупроводников. Atari выпустили Atari 2600 – первый девайс со сменным картриджем. Это позволяло меняя картриджи, играть в разные игры. В 77м продажи индустрии составили около $420M.
На рынок повалило множество других игроков, и у каждого был свои приставки- девайсы и картриджи к ним. Любопытный факт — 2/3 продаж совершалось в каникулы и выходные.Atari успешно реализовала стратегию «жиллет» (раздать всем бритвы и делать деньги на лезвиях). Они сумели продать приставки больше чем кто-либо и в итоге стали лидером рынка. Основные продажи были через крупные ретейл-сети. Было около 1500 игр под их платформу.
Победа была не долгой. В 82-84 годах люди перестали покупать приставки. Рынок просто насытился — все кому нужно было, уже купили. У производителей на складах и в ретейле скопилось огромное количество нераспроданных как картриджей с играми, так и приставок — пришлось продавать по бросовым ценам. Обороты с $3 млрд. упали до $100М — Atari обанкротилась и была поглащена Warner.